رندی

فرصت شمر طریقت رندی که این نشان چون راه گنج بر همه کس آشکاره نیست

رندی

فرصت شمر طریقت رندی که این نشان چون راه گنج بر همه کس آشکاره نیست

پرواز به آستان جانان

 

 

پرویز مشکاتیان هم از بین‌مان رفت.خبر آن‌قدر شوک‌کننده بود که مدتی گذشت و پس از چند تلفن به این طرف و آن طرف و جست‌و‌جو در وب؛ سرانجام باور کردم آن‌چه را که بسیار دشوار بود. 

در خبرگزاری‌های گوناگون خبر یکسانی را درج کرده‌اند.گویی همه از روی دست دیگری. 

اما من هم به دلیل احترام و به پاسداشت بزرگی‌ها و شاهکارها و خدمات این مرد بزرگ؛ بر خود دانستم که ادای دین کنم. اما نمی‌دانستم که چه بنویسم. بنابراین باز هم به حافظ پناه بردم؛چون همیشه. می‌دانم که مشکاتیان بزرگ هم شادمان است از این کار. علاقه‌اش به حافظ همین بس که بر روی تمامی غزل‌ها‌ی خواجه تصنیف ساخته که البته تعداد اندکی از آن‌ها به اجرا درآمده‌اند. چرای آن را اگر نمی‌دانید بگذارید برای بعد٬ اگر رمقی مانده بود. اما می‌خواستم غزل مشهور خواجه را که حال و هوایش با احساسم موافق بود بنویسم٬ یعنی: 

دل از من برد و روی از من نهان کرد                    خدا را با که این بازی توان کرد... 

اما ترجیح دادم از خواجه یاری بجویم.بنابراین کتاب را باز کردم و غزل زیر آمد. حاجت به توضیح ندارد ولی اگر تصنیفش را نشنیده‌اید «گنبد مینا» را حتماْ بشنوید: 

 

دیده دریا کنم و صبر به صحرا فکنم           

                وندر این کار دل خویش به دریا فکنم 

از دل تنگ گنه‌کار برآرم آهی              

                  کاتش اندر گنه آدم و حوا فکنم  

مایه‌ی خوشدلی آن‌جاست که دلدار آن‌جاست    

                   می‌کنم جهد که خود را مگر آن‌جا فکنم 

بگشا بند قبا ای مه خورشیدکلاه      

                    تا چو زلفت سر سودازده در پا فکنم 

خورده‌ام تیر فلک باده بده تا سرمست        

                      عقده در بند کمرترکش جوزا فکنم  

جرعه‌ی جام براین تخت روان افشانم        

                      غلغل چنگ دراین گنبد مینا فکنم 

حافظا تکیه بر ایام چو سهو است و خطا       

                  من چرا عشرت امروز به فردا فکنم

نظرات 4 + ارسال نظر
داود دوشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 10:58 ب.ظ http://www.gnashop.com

سلام دوست عزیز من داود هستم بچه بندر گناوه من یک کار واجب باتون دارم این ایدی منه بیشتر انم بیا از حرفم خوشت نیومد خوب همین حالا از وقتت که گذاشتی تشکر می کنم وگرنه موافق بودی یاعلی می گیم و بعد ...

منتظر شما

رفیق فردوسی سه‌شنبه 31 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 12:36 ق.ظ

سلام
بله من هم الان خبر را خواندم و شوکه شدم. نبود آهنگساز و نوازنده ای شگفت چون مشکاتیان را باید به جامعه ی موسیقی تسلیت گفت و به روحش تبریک.

بارها با مضراب او در نوا و ماهور بر سر شوق امده ام.

الهام چهارشنبه 1 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 10:09 ق.ظ http://eligoli.blogsky.com

هیچ چیزی نمی شه گفت . جای خالی استاد حس میشه و در آینده بیشتر حس خواهد شد...

عاطفه شنبه 4 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 04:35 ب.ظ http://atefehsh.persianblog.ir

واقعا خبر تاسف انگیزی بود. اما در این مملکت تا همه بزرگان رو دق ندن دست از سر مردم بر نمیدارن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد